Sunday, May 24, 2009

Tambak Johor Kekal Atau Kebebalan Kekal


Akhirnya tanggal 22 Mei yang lalu, Kerajaan Singapura bertegas dengan keputusan untuk tidak akan merobohkan Tambak Johor bagi memberi laluan kepada pembinaan Jambatan Bengkok. Diantara alasan Kerajaan Singapura adalah, Perobohan dan pembinaan semula akan menelan belanja yang besar. Logik juga apa yang diutarakan oleh Kerajaan Singapura itu, kerana Kos yang perlu ditanggung adalah Kos merobohkan Tambak Johor, Kos Membersih sisa robohan itu dan akhir sekali Kos membina Jambatan Bengkok tersebut.


Dan seperti lazimnya, Kerajaan Malaysia dibawah teraju BN mengalah dan mencadangkan untuk membina Jambatan baru atau Jambatan ketiga diantara Timur Johor dan Singapura. Kerajaan Malaysia juga memaklumkan bahawa Jambatan Bengkok bagi menggantikan Tambak Johor itu tidak akan lagi dibincangkan kerana Kerajaan Singapura tetap bertegas tidak mahu merobohkan Tambak Itu. Dan Kerajaan Malaysia akan menimbangkan pula cadangan Kerajaan Singapura yang diantaranya melebarkan Tambak Johor dan penaiktarafkan Rel Keretapi.


Jikalau disorot kembali kemelut ini, Jambatan Bengkok dicadangkan oleh Mantan PM, Mahathir Mohamad sebelum beliau pencen dan projek ini akhirnya ditangguh oleh Pengganti beliau, Abdullah Badawi atas alasan Ekonomi dan Negara kekurangan dana. Atas sebab inilah Mahathir mula meroyan dan mencetuskan konflik antara Mahathir dan Pak Lah sehingga melarat bertahun-tahun lamanya. Tidaklah diketahui apa yang tersirat sehingga membuatkan Mahathir begitu menyinga dengan langkah Pak Lah membatalkan pembinaan Jambatan Bengkok ini.


Ketika itu, juak-juak yang menyokong Mahathir didalam Gerombolan menggunakan alasan, memudahkan laluan Kapal Dagang dari Selat Melaka ke Laut China Selatan dan akhirnya menguntungkan Pelabuhan Tanjung Pelepas kerana tidak perlu melalui Selatan Singapura dan menggunakan Pelabuhan Singapura. Alasan inilah yang digunakan oleh juak-juak Mahathir didalam Gerombolan untuk menyerang Pak Lah ketika itu., Alasan-alasan ini kemudiannya menjadi bual mulut rakyat marhain dan akhirnya mereka menyokong tindakan Mahathir untuk membina Jambatan Bengkok.


Sekarang mari kita lihat Selat Tebrau, Luas Selat Tebrau ni hampir 1.5km(Malaysia dan Singapura) dan Selat Tebrau juga adalah cetek dan tidak sesuai untuk laluan Kapal-kapal dagang. Setakat Kapal Nelayan, InsyaALLAH tiada masalah. Jadi dari situ sahaja sudah jelas akan alasan bahawa Jambatan Bengkok ini dibina bagi memudahkan laluan kapal-kapal dagang ke Laut China Selatan adalah mustahil dan tidak masuk akal. Tetapi jikalau mereka memberi alasan alam sekitar, yakni membolehkan pengaliran air antara Selat Melaka dan Laut China Selatan barulah ianya masuk akal dan logik.


Jadi, apa yang aku lihat, Kemeroyanan Mahathir atas sebab Pak Lah membatalkan Pembinaan Jambatan ini adalah sebab-sebab peribadi yang lain, bukannya atas sebab memudahkan laluan kapal dagang. Jangan dilupa juga soal paip air menjadi isu sensitif, yang mana Paip Air itu tidak boleh diubah, diusik dan diapa-apakan selagi ada bulan dan bintang, itulah metaforanya perjanjian yang telah dibuat dahulu oleh Singapura dengan Kerajaan Negeri Johor. Jadi, isu paip air adalah benda yang perlu mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak dan ianya amat sensitif untuk Singapura. Jadi bagaimana kedudukan paip air ini kelak andaikata Jambatan Bengkok ini berjaya dibina ?. Hendak tanam didasar lautkah atau hendak dibina diawang-awangan selari dengan paras Jambatan Bengkok.


Jangan dipinggirkan juga soal Rel KTM Sinaran Malam yang beroperasi setiap hari dari KL Sentral ke Tanjong Pagar di Singapura. Bagaimana dengan nasib Rel tersebut kelak andaikata Jambatan Bengkok dibina ?.Adakah akan menerima nasib seperti Paip Air ?, Tidak tahu status dimana lokasi ianya berada ?. Didasar lautkah atau diawang-awangankah ?.Andaikata ianya dibina selari dengan paras Jambatan Bengkok itu, adakah Keretapi tersebut terpaksa melakukan "koner baring" ataupun "driff" apabila melalui selekoh yang dibengkokkan di Jambatan itu dengan alasan bagi memudahkan kapal dagang lalu dibawahnya.


Jadi, itu diantara perkara-perkara penting yang perlu diambil kira juga jikalau Kerajaan Malaysia berhasrat untuk meneruskan projek Mahathir ini. Untuk pengetahuan, kos membina Jambatan Bengkok ini adalah yang termahal sekali didunia, iaitu RM 1.1 Billion, tidak lah dapat saya gambarkan berapa banyak angka sifarnya. Sepatutnya Mahathir bersyukur dan bersetuju dengan langkah pembatalan Jambatan ini kerana ianya dapat menjimatkan duit rakyat, tetapi ini tidak, terbalik pula jadinya. Adakah Mahathir mempunyai maksud sesuatu disebalik pembinaan Jambatan Bengkok ini ?. Akhir kata Kronisme dan Nepotisme tak dapat dipisahkan dengan Gerombolan dan Siapakah mangsa royanan Mahathir seterusnya andai Jambatan ini tidak dapat dibina.? Jadi Tambak Johor Kekal atau Kebebalan Gerombolan yang Kekal....
p/s-Jangan dilupa juga Jambatan Link Kedua yang telah siap berkurun lamanya menghubungkan Tanjung Kupang dan Tuas Checkpoint yang parasnya sama dengan Tambak Johor.

1 comment:

  1. Selamat memblog. Hati2 dengan perangkap Akta Hasutan dan undang2 Libel, ok.

    ReplyDelete