Wednesday, May 27, 2009

Aminah Abdullah Bakal Timbalan Ketua Menteri 1

Semenjak dua ni apabila isu PRK Dun Penanti hangat diutarakan, timbul pula akan isu baru. Iaitu isu calon yang bertanding atas tiket bebas, Aminah Abdullah. Dimana calon ini menimbulkan isu yang beliau telah ditawar sejumlah wang RM 80,000, Jawatan Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan yang menarik sekali Jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, terbaru beliau menyatakan bahawa ada kejadian yang melibatkan maruah berlaku di sebuah hotel di Nibong Tebal.

Persoalannya disini, siapakah Aminah Abdullah atau Kak Min ini sehinggakan ada pihak yang bersedia menawarkan Jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang jikalau beliau menang bertanding. Apakah kelayakkan yang membolehkan beliau ditawar jawatan sedemikian rupa. Jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 adalah satu jawatan yang penting selepas Jawatan Ketua Menteri didalam Kerajaan Negeri. Adakah beliau seorang yang pintar dan berpengaruh sehinggakan beliau boleh ditawar jawatan yang penting ini ?.Adakah beliau seorang yang mempunyai pengalaman dalam soal pentadbiran negeri dimana Jawatan ini memerlukan kepakaran yang dasyat disamping latar belakang yang hebat ?.

Berbalik kepada penawaran tersebut, Ketua Menteri Pulau Pinang sendiri, iaitu orang yang bertanggungjawab diatas perlantikan ini tidak pernah menemui beliau. Kak Min hanya memaklumkan bahawa ahli PKR diperingkat bawah sahaja yang menemui beliau, tidak diperingkat atasan. Apakah kuasa atau jaminan yang boleh diberikan oleh 2 orang ahli biasa ini ?. Adakah 2 orang ini amat bekuasa sehingga boleh menjamin akan jawatan Timbalan KM 1 kepada Kak Min ?. Jikalau benarlah sedemikian, ini bermakna 2 orang ini adalah lebih berkuasa dari Ketua Menteri sendiri, iaitu orang yang bertanggungjawab dalam perlantikan ini.

Kak Min harus bercakap atas logik akal dan sertakan juga bukti-bukti yang kukuh bagi membuktikan dakwaan beliau ini berasas agar tidak dilabel sebagai fitnah. Isu jawatan Timbalan KM 1 adalah benda penting dan tidak boleh dipandang ringan. Jadi kita berharap Kak Min dapat membuktikan bahawa jaminan ini adalah benar belaka tanpa prasangka.

Berbalik kepada persoalan ini, adakah tujuan Kak Min menimbulkan isu-isu ini atas sebab publsiti ?. Sebab sudah menjadi tradisi setiap PRK, Calon Bebas tidak akan mendapat liputan menyeluruh atau publisiti yang begitu hebat seperti Kak Min ini. Ini kerana calon yang akan dan dijamin mendapat publisiti meluas adalah calon BN, Calon dari PR juga amat jarang untuk diberi publisiti sedemikian rupa. Tapi tidak di Penanti, publisiti untuk Kak Min dilihat hebat dan mengatasi publisiti untuk calon PKR apatah lagi untuk 2 orang Calon Bebas yang lain. Adakah petanda-petanda ini bermaksud yang penglibatan Kak Min dalam PRK Penanti adalah diatas arahan sesuatu pihak ?.

Jikalau kita fikir-fikirkan dan renung-renungkan, tidak pernah dalam sejarah Politik Malaysia moden, seorang calon bebas diberikan liputan dan publisiti yang meluas seperti Kak Min ini. Perbuatan publisiti ini seolah-olah yang bertanding itu adalah Calon BN, jikalau diukur dari segi publisitinya. Ini kerana publisiti ini selalunya diperolehi oleh Calon BN sahaja jikalau ada PRK. Jadi fikir-fikirkanlah, adakah terdapat tangan-tangan ghaib dibelakang Kak Min...

No comments:

Post a Comment