Wednesday, May 27, 2009

Ezam Mengutarakan Soal Rasuah Didalam UMNO


  • Hujah 26/5 di TV9 menampilkan Ezam sebagai Ahli Panel dan Prof Agus sebagai Pengerusi. Memang menarik Episod Hujah kali ini kerana soalan-soalan yang dilontarkan oleh Prof Agus adalah bersifat "bola tanggung" dan disitu kita dapat menilai akan taraf sebenar Ezam ini setelah beliau menyertai UMNO kembali. Ezam tidak langsung menunjukan ciri-ciri seseorang yang sebenarnya berpegang pada prinsip seperti yang beliau war-warkan sebelum ini. Sebelum ini beliau menyatakan yang beliau menyertai UMNO atas dasar prinsip dan prinsip tersebut adalah Rasuah yang mana menjadi penentangan atau musuh utama beliau sehingga tertubuhnya Gerak. Prinsip atau penjelasan atau pendirian beliau untuk kembali menyertai UMNO adalah kerana pada masa itu beliau melihat dan mengakui bahawa UMNO benar-benar telus dan bersungguh-sungguh dalam membasmi Rasuah. Diantara bukti yang diutarakan oleh beliau adalah dengan tertubuhnya SPRM dan Hebohan tentang salah-laku rasuah didalam UMNO oleh Majilis Tertinggi UMNO.
  • Apakah Ezam telah lupa atau terlepas pandang, semenjak beliau kembali menyertai UMNO, berapa ramai pemimpin2 UMNO yang didakwa atas salahlaku Rasuah oleh SPRM ?. hanya seorang dua bukan ?. Lantas bagaimana pula dengan pemimpin2 lain yang telah dibuktikan terlibat dalam salahlaku Rasuah ketika Pemilihan Agung oleh MT ?. Bagaimana dengan Ali Rustam, KJ, Isa Samad dll ?. Adakah mereka ini telah didakwa oleh SPRM yang menjadi modal pendirian Ezam untuk kembali menyertai UMNO ?. Apa Ezam terlupa atau terlepas pandang akan demonstrasi di ruang legar PWTC yang mana membantah campurtangan oleh SPRM terhadap urusan dalaman UMNO ?. Apa Ezam lupa atau terlepas pandang akan Ketua Menteri Melaka masih kekal memegang jawatannya sebagai Ketua Menteri meskipun 1 Malaysia sudah tahu beliau terlibat dalam salah-laku rasuah. Apa Ezam lupa atau terlepas pandang akan nasib KJ yang hanya diberi amaran sahaja setelah terbukti yang beliau terlibat dalam salahlaku rasuah ketika Pemilihan Agung ?.Sedangkah mangsa yang melakukan kesalahan yang sama digantung pertandingannya. Dimanakah peranan SPRM didalam kes-kes sebegini yang buktinya sudah kukuh dan sudah diheboh 1 Malaysia ?. Adakah kerana mereka UMNO, maka SPRM terkecuali untuk melakukan pendakwaan ?.
  • Kita lihat hujah2 Ezam semalam yang bagi saya gagal dijawab dan tidak menepati soalan. Ezam mengatakan mereka yang berkuasa akan mengamalakan rasuah. Ini salah, UMNO masih dengan sindromnya yang mana beranggapan bahawa apa yang UMNO lakukan akan dilakukan juga oleh parti lain. Jikalau UMNO melakukan rasuah, Parti lain juga melakukan rasuah, inilah yang dicanang2 oleh UMNO dan pendek kata, UMNO ingat, apa yang mereka buat, orang lain akan buat. Sekarang zaman millenium, orang sudah ada sumber2 alternatif bagi mendapatkan berita dan kebenaran. Kalau 20 tahun dahulu UMNO mengatakan demikian, ya, mungkin ada yang akan percaya. Namun pada zaman sekarang, apa yang UMNO katakan tidak mungkin rakyat akan terima. Ini kerana sudah sinonim atau ibarat Irama dan Lagu dimana Rasuah dan UMNO memang tidak dapat dipisahkan. Waima jikalau ingin bertanding diperingkat cawangan sekalipun wajib hulur atas nama duit kopi
  • Rasush dan UMNO sudah bermula sewaktu UMNO dizaman Tunku lagi. Dimana satu peristiwa yang dapat saya ambil adalah peristiwa dimana Tunku "mencolek" dan"mengugut" ahli-ahli DUN Kelantan pada tahun 60-an dulu. Dimana Tunku juga menawarkan mereka habuan atau "hadiah" jikalau mereka bersetuju untuk melompat Parti dan akhirnya menyebabkan Kerajaan Negeri yang diterajui PAS tumbang. Ini diakui sendiri oleh Bekas Presiden PAS dan kemudiannya menyertai UMNO, Tan Sri Asri Muda didalam memoirnya. Jadi tidak dapatkah kita sinonimkan lagi bahawa Rasuah sudah menjadi darah daging UMNO sejak zaman-berzaman lagi.
  • Ezam juga kononnya mengambil contoh isu balak di Kelantan dengan harapan penonton beranggapan bahawa Kerajaan Negeri Dibawah teraju PAS juga mengamalkan rasuah. Isu balak di Kelantan tiada sangkut paut dengan Kerajaan Negeri kerana Tanah-tanah di Kelantan yang terlibat dalam isu balak ini adalah dibawah Kuasa Istana, yakni bermaksud tanah-tanah ini adalah milik Istana(individu) dan bukannya milik kerajaan negeri. Jadi kerajaan negeri tidak terlibat langsung dalam isu jual balak ini. Namun seperti biasa UMNO sekali lagi menggunakan Istana untuk memburukkan PAS di Kelantan sebab UMNO ketahui bahawa PAS tidak mampu untuk serang balas kerana isu ini melibatkan Istana dan jikalau PAS menyerang balas, UMNO akan menggunakan taktik kotornya dengan memainkan isu bahawa PAS Derhaka kepada Istana.
  • Ezam juga sedaya-upaya memburukkan Mantan Menteri Besar Perak yang sah, iaitu Dato' Seri Ir Nizar dengan mengaitkan beliau memberi arahan kepada Adun tersebut supaya tidak menyimpan wang hasil balak didalam akaun peribadi. Kenapa Ezam tidak mahu menyebutkan nama Adun tersebut jikalau beliau merasakan cerita ini adalah berasas ?. Kenapa mesti putar-belit dengan hanya menyebut seorang Adun, tidak nama Adun tersebut ?. Kalau beliau yakin dan sahih akan sumbernya itu, beliau tidak akan teragak-agak untuk menyebut akan nama Adun tersebut. Berani kerana benar, takut kerana salah. Sesiapa pun boleh mengarang cerita tersebut dengan hanya menyebut secara umum tidak secara khusus. Dan untuk pengetahuan Ezam, Adun tersebut sudahpun lompat ke dalam Barisan Nasional secara tidak rasmi. Dan jikalau sudah melompat kedalam Parti Pemerintah, dan Ezam mengetahui beliau terlibat dalam salah-laku ini. Kenapa tidak diutarakan kepada Pemimpin Parti Pemerintah di Negeri tersebut untuk diambil tindakan yang sewajarnya ?. Adakah kerana dengan menyertai Parti Pemerintah segala dosa silam akan terhapus sebegitu sahaja dan kerana SPRM juga dibawah telunjuk Parti Pemerintah maka dosa Adun ini tadi tidak menjadi kesalahan ?. Ezam juga harus mengetahui bahawa sewaktu Adun ini didalam Parti lamanya, beliau telah dikenakan tindakan keras atas salah-laku yang dilakukan. Jadi siapa yang telus dan siapa yang menyembunyikan kesalahan ?.
  • Ezam juga mengutarakan soal kotak yang kononnya berpeti-peti yang didalamnya terisi segala rahsia-rahsia rasuah pihak kerajaan. Namun sehingga ke hari ini Ezam gagal untuk membuktikan kewujudan kotak-kotak ini. Sehinggalah semalam, akhirnya Ezam mengaku bahawa kotak tersebut tidak berada didalam simpanan beliau. Ianya didalam simpanan Dato' Seri Anwar. Apa Ezam telah lupa akan butir-butir ceramah beliau didalam Keadilan dahulu. Dimana acap kali beliau bercerita, kotak-kotak tersebut berada dalam simpanan beliau dan ianya disimpan diluar negara. Ezam mengambil buku karangan Prof Aziz Bari untuk menyokong hujah beliau bahawa beliau tidak terlibat dengan kotak-kotak ini. Dimana dalam buku tersebut tertulis bahawa Ezam hanyalah pernah melihat kotak-kotak tersebut namun tidak pernah beliau menyimpannya.
  • Sewaktu didalam Keadilan dahulu, Ezam acap kali menyebut akan perihal kotak-kotak itu mengandungi salah-laku Kerajaan, namun sehingga kesaat beliau keluar Keadilan dan akhirnya menubuhkan Gerak, beliau masih gagal untuk menjalankan pendakwaan terhadap pemimpin-pemimpin itu berkenaan rasuah yang kononnya tersimpan didalam kotak yang berpeti-peti itu. Walhal jikalau dikaji-kaji akan tujuan tertubuhnya Gerak, adalah untuk membanteras Rasuah. Namun sehingga kesaat terakhir beliau sebagai Presiden Gerak, beliau masih gagal untuk mendakwa mereka yang terlibat dalam isu kotak ini meskipun beliau kononnya ketahui bahawa segala bukti ada didalam kotak itu
  • Jadi, didalam pemasalahan ini Ezam seharusnya berfikir dua atau tiga kali jikalau ingin mengutarakan soal Rasuah yang menjadi musuh no 1 beliau, ini kerana, Parti yang baru beliau sertai kembali itu tidak pernah lari dari salah-laku rasuah meskipun ianya telah dipenjenamaan semula atas nama Politik Wang, bahkan kes-kes ini akan ada sahaja yang terbaru temasuklah hari ini dimana seorang Ketua UMNO Bahagian didakwa atas kes rasuah yang melibatkan RM 200 Ribu. Janganlah jadi seperti Kuali mengata Belanga Hitam, walhal kedua-duanya adalah sama.

No comments:

Post a Comment