Monday, June 22, 2009

Ada Apa Dengan Kerajan Perpaduan-UG

Semenjak dua ni acap kali kita kedengaran di media perdana, baik media cetak, mahupun media elektronik berkenaan dengan Kerajaan Perpaduan (UG). Media seakan-akan cuba untuk menjadi juara dalam isu UG ini. Saban hari, ada sahaja berita, kenyataan atau ulasan dari individu dan juga kumpulan, berkenaan UG ini. Kenapa hal UG ini dicanang sehingga diibaratkan sebagai masalah negara atau Glokal.? Apa itu UG ?. Mengikut jawapan UMNO, UG adalah satu Kerajaan yang berpadu dengan PAS. Maksudnya, UMNO akan bersama-sama PAS dalam menerajui pemerintahan Tanah Air kita ini. Mengikut hemat PAS pula, UG adalah Gabungan Kerajaan dan Pakatan Rakyat dalam bersama-sama mentadbir dan memerintah negara ini. Pendeknya, Malaysia tidak akan ada pembangkang dari Pakatan Rakyat, kecuali pembangkang dari Parti Bebas.

Persoalan UG ini agak menarik sebenarnya, ini kerana ianya menjadi isu setelah UMNO/BN dilanda badai Tsunami Politik pada Mac 08 yang lalu. Jika sebelum Mac 08, tidak langsung kedengaran akan UG ini atau apa jua nama yang membawa maksud kerjasama UMNO-PAS. Kenapa hal ini terjadi ?. Ini kerana sudah menjadi resmi UMNO, jikalau mereka telah tersepit dan berasa rakyat sudah mula menolak mereka, maka, mereka akan mengajak lawan mereka yang mana mendapat sokongan rakyat(PAS) agar bersama-sama berkerjasama dengan UMNO. Seperti biasa, UMNO akan mempergunakan PAS sebagaimana tahun 1970-an dahulu untuk survival dan masa depan mereka agar dapat terus menjadi pemerintah dan menjadi parasit yang merangkul segala hasil-maksul tanah air kita ini untuk poket dan kroni.

Dari kaca-mata PAS pula, pucuk pimpinan PAS Pusat telah berkali-kali mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak mahu dan tidak akan sesekali berkerjasama dengan UMNO, maksudnya, PAS menolak UG ini meskipun desas-desus mengatakan ianya dicadangkan dari PAS sendiri. Kita lihat sahaja di Harakah, pimpinan-pimpinan PAS Pusat telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka menolak kerjasama dengan UMNO, namun seperti biasa UMNO masih tidak faham lagi akan kenyataan pimpinan PAS ini. Seperti biasa UMNO dengan bantuan media milik UMNO dan media pro-UMNO memainkan isu ini sehinggakan seolah-olah isu ini belum ada penyelesaian dan kata putus. UMNO bersama media milik mereka dan media pro mereka mula mengulang-tayang dan mengapi-apikan isu UG ini seolah-olah ingin menunjukkan kepada rakyat bahawa andaikata UG ini gagal, maka PAS yang harus dipersalahkan.

PAS telah meletakkan syarat, bahawa UG ini harus mengambil kira sekali rakan-rakan PAS didalam Pakatan Rakyat, iaitu PKR dan DAP. Tetapi kenapa sehinga ke hari ini, UMNO masih belum memberikan kata putus dimana mereka sedia untuk berunding bersama-sama dengan PKR dan DAP berkenaan UG ini ?.Kenapa ?. Adakah UMNO mempunyai agenda tersembunyi disebalik UG ini ?. Adakah UMNO masih menganggap PAS hari ini adalah sama seperi PAS 70-an dahulu, dimana PAS senang diperbodohkan dan diperkotak-katikkan demi survival UMNO ?. UMNO sebenarnya silap jikalau beranggapan sedemikian, PAS hari ini tidak seperti PAS tahun 70-an. PAS hari ini sudah matang dan sebati dengan permainan politik kotor UMNO, kerana itulah mereka menentang akan UG ini.

Apabila PAS menentang sahaja UG ini, UMNO dengan kerjasama media milik dan pro mereka memainkan isu bahawa PAS lebih rela kerjasama dengan DAP dari kerjasama dengan UMNO yang dianggotai oleh 80% Melayu. Kenapa api perkauman perlu ditiup didalam zaman millenium ini ?. Kenapa UMNO hanya sebut berkenaan perpaduan Melayu sahaja dalam mencapai matlamat UG ini ?. Kenapa UMNO mengetepikan rakyat Malaysia lain yang mempunyai hak yang sama dengan orang Melayu ?. Kenapa ?. Alasan UMNO inginkan UG ini adalah demi masa depan Melayu, maka UMNO tidak harus meminggirkan PKR dan DAP, Ini kerana didalam PKR dan DAP juga terdapat orang-orang Melayu yang mempunyai hak dan keistimewaan yang sama seperti Melayu dalam UMNO dan PAS. Itu belum ditambah lagi kaum-kaum peribumi lain yang mana mereka juga menganggotai UMNO. UMNO seharusnya menyelesaikan masalah ini dahulu sebelum membicarakan soal perpaduan Melayu dan UG, masalah apa, masalah sama ada berani atau takut untuk mengajak PKR dan DAP kemeja rundingan UG.

Berbalik kepada perpaduan Melayu ini, jangan kita lupa sejarah Kelantan selama lebih 19 tahun(1990-2009), Parti manakah yang telah meminggir dan menganak-tirikan Kerajaan PAS Kelantan sehinggakan Kelantan dilabel sebagai negeri termiskin di Malaysia, walhal Kelantan adalah diantara negeri yang hampir 100% adalah Melayu. Jangan kita lupa juga, wang royalti minyak milik rakyat Terengganu yang hampir 100% juga adalah Melayu telah disekat ketika PAS berjaya menawan Terengganu dahulu. Jangan UMNO lupa akan sejarah itu jikalau mereka mahu berbicara soal perpaduan dan survival orang Melayu.

Natijahnya, jikalau UMNO masih mahu mengorat PAS agar menerima UG ini, UMNO seharusnya memulakan langkah pertamanya kearah perpaduan ini. Iaitu UMNO dicadangkan agar tidak bertanding dalam PRK Manek Urai nanti. Ini adalah kerana dapat mengelakkan Melayu berpecah atas dalil 2 Parti Melayu bertempur didalam kawasan yang sama. Beri PAS menang percuma dan UMNO tidak perlu menaja calon-calon bebas lagi. Ayuh, kita lihat, adakah UMNO berani bertanding atau tidak di Manek Urai.

No comments:

Post a Comment